מאמרים‏ > ‏

אכלתי פירות והלכו לי השיניים!

מאת פרי-לי תרגום מאנגלית באישור של אביב המגניב ושיפוץ של יאיר הקטן


ישנם אנשים שמכריזים קבל עם ועדה שאכילת פירות גרמו להם לבעיות שיניים: “אלוהים אדירים! השיניים שלי נרקבו לגמרי כי אכלתי פירות ללא הגבלה!” אומר אחד מאותם אנשים, שכמו רבים אחרים לא חי על פי עקרונות הטבעונאות הבסיסיים ביותר (או לפי הקווים המנחים של הטבע). כאן חשוב לציין שטבעונאים ניזונים, בנוסף לפירות, גם מעלים ירוקים, זרעים ואגוזים נאים. מטרת מאמר זה היא לפזר את הערפל סביב אכילת פירות ולהסביר מדוע פירות שלמים, טריים, בשלים וחיים אינם הגורם האמיתי לבעיות שיניים.


אם חשתם בכאב בעת אכילת תמרים תהיה זו איוולת לומר שהתמרים הם אלה שגרמו לרגישות, אך כן ניתן לומר שהם בעצם גרמו לכם לשים לב לבעיה. כשאנו מניחים חומר כל כך מרוכז כמו תמר על חור בשן אנחנו בהחלט עומדים להרגיש את זה! אותה תוצאה צפויה להתקבל גם אם נשתמש במלח (נסו בעצמכם).


חורים בשיניים יכולים להתפתח במשך שנים, אנחנו עשויים לחשוב שזיהינו את האשם ברגע אחד של חוסר נוחות אולם כך גם האדם אשר אוכל אבטיח כתוספת ללאפה עם שווארמה... ומפיל את האשמה על האבטיח...


אכילת דבלים (או פירות מיובשים אחרים) באופן קבוע היא בהחלט לא אופטימלית ולכן עלינו לצרוך אותם רק מדי פעם (כפי שהיינו נתקלים בהם בטבע - [יאמי תאני שמש]). לעומתם, תמרים טריים שאינם מכילים כמות גדולה של מים מלכתחילה אינם חשופים לתהליך ייבוש ממושך כמו רוב הפירות אשר תכולת המים בהם גדולה (תאנים,משמשים, ענבים וכד'). לא הייתי קוראת להם (לתמרים) פירות יבשים אלא חצי מיובשים טבעית, מה שהופך אותם לסיפור אחר לגמרי.


אני יודעת שעדויות אישיות אינן תמיד הצורה הטובה ביותר להוכיח טענה אך עדיין, כאשר העדויות עקביות הן בהחלט יכולות לעזור לנו לזהות דפוסים שיכולים להיות לנו לעזר. דוריאן ריידר ואני אוכלים כ2000-3000 קלוריות ביום מתמרים וכך עשינו חודשים רבים ברציפות בארבע+ השנים האחרונות והכל בסדר עם השיניים שלנו. אני מכירה עוד אנשים שמתמידים כבר זמן רב בדיאטה טבעונאית עתירת פירות אשר נמצאים באותה הסירה. האמת היא שבעזרת אורח חיים זה שיקמתי את אחת משיניי!


אנו יוצרים חורים בשיניים בעיקר כאשר אנו  מזניחים את אורח החיים הטבעונאי עתיר הפירות ואוכלים מזונות מנושלים (מבושלים). ואז, אנו חוזרים לאורח החיים הטבעונאי ואוכלים פרי מרוכז כמו תמרים - ובום! התמר מציין כי יש לנו בעיה בשיניים.


זה לא מאכילת פירות!


גורמים שחשוב לזכור...


* הנזק הנובע מחזרה למזונות מנושלים מבוססי חומצה ויוצרי חומצה...


חשוב לזכור שיש חומצות עזות שמובילות לקורוזיה ברוב המזונות הנראים תמימים כדוגמת החומצה הטאנית הקיימת בתה. ישנה גם חומציות היתר הנוצרת בגוף כתוצאה מצריכת “מזונות” כגון רקמות מאיברים של חיות, מוצרי רפת ודיר, דגנים וביסודו של דבר רוב המזונות המנושלים. הגוף נאלץ אם כן להפריש סידן ומינרליים בסיסיים אחרים מהעצמות ומהשיניים וזאת בשביל לנטרל את הסביבה החומצית שנוצרה בגוף.


* כל גופנו, ולא רק השיניים, הופך נקי ורגיש יותר (לטובה) כשאנו מאמצים אורח חיים טבעונאי...


אם באופן מתמשך אנו מפסיקים וחוזרים למזונות מבוססי חומצה ויוצרי חומצה אנו מגדילים את הסיכויים לפגיעה בכל חלק בגופינו (כולל השיניים!); השיניים שלנו סוף סוף התחילו לסמוך עלינו כתוצאה מאורח החיים הטבעונאי ואז ב"בום" אנו מכים בשיניים ה’חדשות’ והבריאות שלנו באמצעות חומצה. אי יציבות ברמות ה-pH שבפינו אינה מומלצת אם ברצוננו לשמור על שיניים בריאות. כמו שכאשר אנו מאמצים אורח חיים טבעונאי - המעיים שלנו מתחילים ‘לבטוח בנו שוב’ ומורידים מעליהם את מעטה ההגנה שהיו חייבים לפתח כנגד הסיבים הקשים שבדגנים שהיינו אוכלים בעבר. אנו חוזרים לאכול דגנים וחווים תופעות לוואי כי שכבת ההגנה כבר איננה. מלבד היותה שכבת הגנה, שכבה זו גם מעכבת את ספיגתם של החומרים המזינים שבאוכל!

 
* תזונה עתירה בשומן/חלבון - כלומר כאשר יותר מ-10% מצריכת הקלוריות היומית מקורה מחלבון או משומן (ממקור צמחי או מבעלי חיים)...

כאשר יש כמויות עודפות של חלבון ושל שומן מכל סוג שהוא במחזור הדם נוצרת חומצה בגוף שמובילה לנזקים בשיניים. שמרו על רמות שומן וחלבון מתחת ל-10% מצריכת הקלוריות היומית ככלל, ועל רמות נמוכות מאלו אם הינכם כבר סובלים מבעיות שיניים.


* אכילת אגוזים (במיוחד אגוזים מעופשים), פירות מיובשים (כמו תאנים) באופן קבוע והשילוב ביניהם גורם לפגיעה חמורה בשיניים...


לאחר אכילת אגוזים נוצרת בפה חומצה. בנוסף, אכילת אגוזים גורמת לחלקיקים קטנים להתקע בחריצים שבשיניים. פסולת חומצית זו מאכלת את אמייל השן והיא תוצר לוואי טבעי של בקטריה שתפקידה לעכל את האגוזים והפירות היבשים. בקטריה זו חומצית מאוד והדרך לעששת קצרה במקרים בהם השיניים נתונות ללא הרף במצב של חומציות. שילובים מפוצצים שכאלה אינם מומלצים כלל וכלל לטבעונאים, כך שאם אתם חושדים שיש לכם בעיות בשיניים כדאי לכם לשנות את הדרך שבה אתם אוכלים ובמיוחד עליכם ללמוד על שילובי מזון נאותים. אכילת שומן ופירות טריים ביחד גורמת לסוכרים "להלכד" בדם וברוק ולכן גם שילוב זה אינו מומלץ בעליל.


* אכילת פירות מיובשים כגון דבלים (ופירות יבשים אחרים המכילים במקור כמויות גדולות של מים) על בסיס קבוע עלולה לגרום לבעיות, אך זה לא הדבר הראשון שכדאי לבדוק...


בשל העובדה שרוב האנשים נמצאים על סף התייבשות, פירות מיובשים עלולים להיות הקש שישבור את גב הגמל (הצמא). תופעה זו משבשת את האיזון החומצי בפה, מה שמוביל לסביבה חומצית בפה ולבעיות שיניים אפשריות.


* התייבשות משפיעה על איזון ה-pH בפה והופכת אותו ליותר חומצי.

כפי שהוזכר לעיל, זהו מצב שעלול להוביל לבעיות שיניים. במידה ולמוח אין מספיק מים בשביל לפעול בצורה תקינה תהיה לכך השפעה על הפרשת אנזימי עיכול דרך הרוק. פחות מים = פחות רוק = יותר חומצה. אז שתו עוד מים! כוונו לשלושה ליטרים ביום ואם אתם פעילים אז עוד יותר. ככלל, מתן שתן שקוף (או כמעט שקוף) לפחות 8-12 פעמים ביום הוא התחלה טובה...


* אכילה לא מספקת של פירות מתוקים כאשר חיים בצורה טבעונאית...

יכולה בקלות לגרום לחוסרים תזונתיים וסביבה חומצית, בדומה לחולה הסובל מאנורקסיה.


* כאשר באים מרקע של הפרעות אכילה ושימוש בסמים...

הפרעות אכילה, במיוחד אנורקסיה ובולימיה יכולות להרוס את השיניים ולהאיץ את היווצרותם של חורים. בין אם לשם שעשוע ובין אם בצורת תרופות מרשם, סמים הורסים לנו את השיניים!


יש סיכוי גבוה לבעיות בשיניים כאשר מאמצים ונוטשים לסירוגין אורח חיים טבעונאי עתיר פירות (אך זאת בהחלט לא אשמת הפירות).


שיניים בריאות של אוכל-פירות!




כמה עקרונות אשר יסייעו בשמירה על שיניים בריאות ...


* אכלו פירות בשלים...אל תאכלו פירות בוסר, הם אינם מיועדים לבני ובנות אדם. הימנעו מלימונים וליים אם יש לכם בעיות בשיניים. בבקשה לחצו על הלינק כדי ללמוד עוד על פירות בשלים!


* אל תתנו לשתיית מיצי פירות להפוך למאורע יומיומי. הם משוללי סיבים וסוכר הפירות נכנס לזרם הדם מהר מדי ובכך משפיעים על ההומאוסטאזיס (האיזון הפנימי) של השיניים ושל הגוף. מיץ תפוזים טוב יותר כיוון שהוא עדיין מכיל את רוב הסיבים לאחר הסחיטה.


* הימנעו מאכילת פירות מיובשים כמו דבלים על בסיס קבוע (בטבע זה לא היה קורה). לעומת זאת לא כדאי להיות פזיזים ולהאשים את הפירות המיובשים בבעיות השיניים - לפחות עד שתהיו בטוחים שיש קשר סיבתי בין השניים, ששללתם כל גורם אחר ושאתם מתקיימים על 100% אורח חיים טבעונאי בשנה וחצי האחרונות לפחות. שוב, כאב הנובע מיד לאחר אכילת פירות מיובשים לא מצביע על הפירות כעל הגורם לבעיה אלא בדרך כלל רק מדגיש את הסימפטום. תמרים הם מזון נהדר ולא צריך להימנע מאכילתם אך אם הם גורמים לכם כאב במגע ישיר עם השיניים - השתמשו בממחה כדי ליצור מהם "משקאות אנרגיה", לפחות עד שתוכלו לצרוך אותם שוב בצורתם הטבעית.


* למדו לשלב מזונות שומניים מובהקים כמו אגוזים אבוקדו וטחינה עם הפירות החומציים והתת-חומציים הנאותים.


* אל תעברו מטבעונאות למזון מנושל לסירוגין ותאשימו את הפירות בבעיות השיניים שלכם


* אין צורך שתגבילו את כמות הזמן ששיניכם חשופות לפירות שלמים, טריים, בשלים וחיים. זהו עוד רעיון מופרך שמבוסס על מחקרים שבדקו חשיפה לסירופ תירס עתיר פרוקטוז.


* היו זהירים בזמן צחצוח השיניים ובמיוחד בעת צחצוח החניכיים באגרסיביות - פעולה העלולה לגרום לנסיגתן. קנו מברשת שיניים טבעונית עם סיבים רכים וצחצחו בעדינות את השיניים פעמיים ביום עם מים בלבד. אל תשתמשו בסודה לשתייה או משחת שיניים אחרת - לא רק שמוצרים אלה מיותרים כשמקפידים לחיות אורח חיים בריא בסיסי (אלקליני) אלא הם זוהו כחומרים הגורמים נזק לשכבת האמייל בטווח הארוך. שטפו את פיכם אם יש בכך צורך. לגבי שימוש בחוט דנטלי: אישית לא השתמשתי בחוט דנטלי בעשר השנים האחרונות (והשיניים שלי צפופות) אך אם אתם כן בוחרים להשתמש בחוט, עשו זו בעדינות או שתיצרו "כיסים" בין השיניים לחניכיים, שבהם אוכל עלול להתקע ומיקרובים ישגשגו ויגרמו לבעיות.


* בבקשה בקרו אצל רופא השיניים רק אם אתם באמת מוכרחים. התוצאה של בדיקות שגרתיות יכולה לגרום לפה מלא בסתימות מיותרות ונזק בטווח הארוך. אם אינכם חווים כאבים או חווים כאבים מינימליים ורופא השיניים ממליץ לכם על סתימות אל תפעלו לפי המלצתו. כמו רופאים כלליים, לרוב המכריע של רופאי השיניים אין ידע בתזונא אופטימלית - חלקם ממליצים על תזונה עתירת שומנים וחלקם על תזונה עתירת פחמימות... מבלבל. רופאים הם אנשי עסקים קודם לכל ולכן הם ישמחו לקחת מכם את כספכם, גם אם זה אומר לגרום לבעיה להיראות גדולה מכפי שהיא באמת. חשוב לזכור - העסק שלהם מסתמך גם על ביקורים חוזרים! הם מועילים אך ורק במקרי חירום.


* אם אתם מרגישים שאתם צריכים לאכול ירקות עליים בשביל בריאות השיניים אז בבקשה - אכלו. אולם אל תחשבו שבאורח פלא הירוקים ירפאו את שיניכם. לא משנה אם הטענה שאכילת ירקות עליים משפרת את בריאות השיניים נכונה או לא, אנשים ממשיכים לחבר בין אכילת ירוקים לשיפור בריאות השיניים - למרות שמניסיוני זה לא כך.

נסו להגביר את צריכת הירוקים שלכם באיטיות אך קחו בחשבון שאכילת עלים מכוסים ברטבים שמנוניים בסופו של דבר רק תגרום נזק לשיניים. אני מכירה מס’ אנשים (כולל אוכלי בשר נא) שאוכלים כמויות עצומות של ירוקים (יותר מ6% מצריכת הקלוריות היומית מירוקים!) ויש להם את השיניים הגרועות ביותר שאי פעם ראיתי. בשום פנים ואופן אינני נגד אכילת ירקות בעלי עלים ירוקים, אז אכלו והתנסו בעצמכם עד כמה הם משפיעים על בעיות השיניים שלכם... אך זכרו שקשה לייחס תוצאות חיוביות לגורם אחד מסוים אלא אם כן מדובר במחקר מבוקר.


שיניו של חברי כתוצאה מאכילת רקמות לא מבושלות של בע"ח



*הפסיקו לבלוע מזונות יוצרי-חומצה ולהאשים מזונות בסיסיים כמו פירות בבעיות השיניים שלכם!


*השארו רוויים (שתו הרבה מים). כפי שכבר נאמר זה חשוב ביותר, לא רק לשיניים אלא לכל תפקודי הגוף.


*בעזרת שינה מספקת, אור שמש, פעילות גופנית ואינטראקציות חיוביות שמרו על אורח חיים בסיסי. קראו שוב את הספר 80/10/10 (עדיין לא בתרגום לעברית - מישהו מרים את הכפפה?)


*ויטמין D מאור השמש חשוב ביותר לבריאות השיניים, אז צאו החוצה ושזפו עצמכם - רק אל תשרפו!


*זכרו שאם אתם מאמצים אורח חיים טבעונאי עם שיניים פגועות מלכתחילה זאת הסיבה לבעיות ולא הפירות הבשלים החיים שאתם אוכלים עכשיו, אשר רק מדגישים את הבעיות הקיימות...


*בניגוד לתעמולה הפופולרית - פירות שלמים, טריים, בשלים וחיים (עם העדפה לתוצרת אורגנית) הם בעצם בריאים לשיניים שלך. הטבע לא טועה!


היצמדו לתכנית ולא יהיו לכם בעיות שיניים :D

כמעט ושכחתי - אם נתקלתם בדרככם לבריאות שיניים תקינה בספר אשר ממליץ על תזונה פלאוליטית (דיאטת 'איש המערות') - התעלמו ממנו והמשיכו בדרככם או צפו לשיניים פגועות אפילו יותר! קחו מהספר רק מה שנשמע לכם הגיוני וזנחו את השאר (ובמיוחד את ההמלצות התזונתיות!) שמירה על בריאות שיניים תקינה אינה חייבת להיות מסובכת...


(בהצלחה ולבריאות)


שיניי הארנב הטבעונאיות שלי :D