מאמרים‏ > ‏

נאים וטועים: 10 שגיאות שכיחות למען טבעונאות מאוזנת יותר

על בסיס מאמר מאת הארלי ג'ונסטון (Durianrider) - תורגם על ידי תום כהן ואביב צדוק

10 טעויות נפוצות שטבעונאים עושים:
הטקסט כתוב בלשון נקבה וזכר לסירוגין ומתייחס לשני המינים ולמה שביניהם



1. הן מתייחסות לפירות כאילו הם אויבים!

"אל תאכלי פירות, זה משמין! זה גורם לסוכרת! זה יהרוס לך את השיניים! זה יטריף לך את השכל!" - הכל שטויות גמורות. אנחנו מנהלים אתר טבעונאי פופולארי מאוד ולא יצא לנו לראות אפילו מקרה אחד של ריקבון בשיניים, סוכרת, אובדן השפיות או שלפוחיות שנבעו מאכילת פירות. מה שכן ראינו זה אנשים שמזריקים לעצמם קריסטל מת' / אנורקסים / בולמיים שבזמן שהם יעני "טבעונאים" מאבדים את השיניים שלהם. ראינו אנשים שאוכלים המון שומן מאגוזים וזרעים שסובלים מתסמינים של סוכרת. ראינו אנשים שנכנסים לדיכאון כתוצאה מכך שאכלו רק 10 תפוזים ליום. פירות מתוקים הוא מזון משובח ומתאים לבני אדם. הפרי הוא אחיך. כל תא בגוף האנושי עובד על גלוקוז ו/או פרוקטוז. להרעיב את התאים מפרוקטוז/גלוקוז טבעי שמגיע מפירות זה פשוט פשע בריאותי.

2. הם חושבים שהם צריכים להגביל קלוריות.

"אל תאכל יותר מחופן של מזון כל ארוחה! תאכל קצת! זכור, אנחנו בני האדם נועדנו להיות breatharians!!" (אנשים שמאמינים שהם לא צריכים אוכל ומים ומסוגלים להיות מוזנים מקרני השמש והנשימה) אז האמת שנתקלתי בכמה breatharians במסעותיי ברחבי העולם והם ממש לא ידעו על מה הם מדברים. ליתושים יש קיבה מאוד קטנה אבל שימו לב כמה היא מתרחבת לאחר ארוחה. אורנגוטנגים זכרים שוקלים בערך 90 ק"ג ואוכלים עד ל8500 קלוריות ביום. הגבלת קלוריות לא עובדת בטבע מאחר שהחיה שאוכלת הכי מעט נאכלת ראשונה כי אין לה מספיק אנרגיה להזדווג, לחפש מזון, או להימנע מכך שמנסים לצוד אותה. גברת נאה אחת באוסטרליה התאבדה לפני שנתיים כשהיא ניסתה להגביל את צריכת הקלוריות שלה בדרכה ל"בריאות". היו לי חברים שסיימו בבתי חולים פסיכיאטריים. ראיתי איך דוגמניות מאבדות את השפיות ובגדול מתוך הגבלת קלוריות ולבסוף אף הגיעו למשקל יתר. אנחנו זקוקים להמון קלוריות שמגיעות מפירות מתוקים כל יום. פירות מתוקים הוא המקור הקלורי הטוב ביותר לבני אדם. אף אחד לא משמין מלאכול פירות מתוקים בשפע, בחיים לא!

3. הן חושבות שלצום זאת הדרך המהירה לבריאות.

כל כך הרבה אנשות לא אוכלות מספיק פירות מתוקים ואז מעמיסות על עצמן גרסאות טבעונאיות עתירות שומן ומלח של אוכל מבושל פחמימתי ודל שומן, ותוהות איך זה שהן מרגישות חולות. מספרים להן שהן צריכות לצום/להתנקות בשביל לסייע ל"ניקוי רעלים" כשלמעשה מדובר פה ב"צבירת רעלים" מאכילת יתר של שומן, מזון מיובש, מחסור בפחמימות(סוכרים) ועודף במלח. אם את רוצה לצום/להתנקות, נסי לחיות באורך חיים בו עיקר הקלוריות שלך מגיעות מפירות ופחמימות פשוטות במשך כמה חודשים ואז תראי כמה רצון יש לך לצום! לא נראה לי שתרצי, מאחר שזאת תזונה ודרך חיים מאוד נקייה.

4. הם חושבים שהם לא צריכים לשתות מים.

המים שלנו מגיעים מצינורות מתכת ופלסטיק ו-וואלה, זה לא טבעי אז אני לא הולך לשתות מים ובמקום אני אתייבש...השותפה שלי האמינה בזה ושתתה מעט מים. היא חלתה לאחר שהיא אכלה מוצרי-רפת, החלה לצום והפסיקה לשתות מים. היא התאשפזה בבית חולים ומתה כתוצאה מכשל בכליות. שתו מספיק מים כל יום! אתם צריכים לשתות יותר אם אתם לובשים הרבה בגדים, חיים בסביבה יבשה, אוכלים מלח ואם אתם במשקל יתר מאחר ששומן מחזיק מעט מים יחסית לשריר. לעומת זאת אם אתם אוכלים תזונה עתירה בפירות וירקות טריים, או בקיצור - אוכל עתיר נוזלים, בהתאם לכל מיני נסיבות אחרות, יכול להיות שתצטרכו לשתות מעט מאוד ובימים מסוימים אולי בכלל לא. הגוף שלכם יאהב אתכם אם תשתו מספיק/ תתנו לו מספיק נוזלים - העיכול שלכם יתפקד טוב יותר, החשיבה שלכם תהיה בהירה יותר, ההופעה החיצונית והעור שלכם ייראו טוב יותר.
שתו חצי שעה לפני ארוחות ובערך שעה וחצי אחרי.

5. הן חושבות שהן צריכות לישון פחות כי הן טבעונאיות.

אז שמעתן ש"ד"ר בלה בלה" אומרת שהיא ישנה רק שלוש שעות בלילה מכיוון שהיא טבעונאית.. הלו הלו! את רוצה להשתגע כמו חבר שלי שניסה לעשות את זה? הגוף צריך הרבה שינה כל לילה! התפתחנו באזורי קו המשווה, ויש שם 12 שעות של חושך כל לילה. אם את לא מצליחה לישון כמו שצריך סביר להניח שזה נובע ממחסור בפחמימות מה שגורם לכך שהגוף שלך לא מסוגל ליצור מספיק סרוטונין והשינה שלך מושפעת מכך. תאכלי לפחות 3000 קלוריות ליום שמגיעות מתזונה טבעונאית עתירת-פחמימות פשוטות, דלת-שומן, ותראי איך איכות השינה שלך תשתפר פלאים. תאכלי ארוחת בוקר גדולה וארוחת צהריים גדולה וארוחת ערב קלה יותר ולכי לישון מוקדם.

6. הם חושבים שזו "אכילה רגשית".

"אכילה רגשית" הוא מושג מבלבל - בדרך כלל מתכוונים לכך שאוכלים על מנת להימנע מלהרגיש. דווקא בשביל להרגיש את כל הרגשות - בשביל להיות לגמרי בחיים - חשוב לאכול מספיק פירות. תסתכלו על פרות וסוסים בטבע - הם אוכלים כל היום! כאשר בני אדם לא מקבלים מספיק סוכרים פשוטות מפירות, הם ימשיכו לאכול ולאכול עד שהם ישיגו סוכרים פשוטים. אנחנו יכולים פשוט להתיישב ולאכול ארוחת מנגואים או להכין רשק גדול מבננות ותמרים או שאנחנו יכולים להמשיך להילחם ב"תאוות המתוק" שלנו וכתוצאה מכך להיות מתוסכלים ולא מסופקים - ואז לפנות לאכילה מדחיקה-רגשית ולאכול סוכריות, בורגרים, צ'יפס וכד'. אז כיצד נשים קץ לאכילה מדחיקה? אכלו כמות מספקת של קלוריות מפירות מתוקים כל יום. זה הכל. אכלו לפחות 3000 קלוריות ליום מפירות ולעולם לא תחזרו לאכילה מדחיקה-רגשית. שימו לב שאלו שלא מאמינים בעובדה הזאת נאבקים כל חייהם בשביל לאלף את הרגליהם.
הרעבה, התקף אכילה, הרעבה, התקף אכילה, הרעבה, התקף אכילה, הרעבה....






7. הן חושבות שאין משמעות לקלוריות.

צ'מעו, אם לקלוריות אין משמעות אז למה לאכול משהו שיש בו קלוריות בכלל? אנחנו לא הולכות למלא דלק מבלי לשים לב כמה דלק אנחנו שמות במיכל - אז למה אנחנו אוכלות בבורות ומצפות לקבל מספיק אנרגיה כשאין לנו מושג אמיתי על כמות הדלק שאנחנו שמות במיכל? מעולם לא פגשתי אתלטית מובחרת שלא ידעה כמה קלוריות היא צריכה וכמה זה אומר בפחמימות. מעולם לא פגשתי טבעונאית מצליחה שלא ידעה כמה קלוריות היא צריכה ואיך זה נראה בפחמימות מפירות מתוקים בכל יום. אנחנו מלמדים את הלקוחות שלנו ואת חברי הפורום שלנו על כמות הקלוריות שיש בפירות. לא בשביל שהם ימנעו מלאכול הרבה מדי, אלא על מנת שהם יאכלו מספיק! אנחנו צריכים לאכול הרבה פירות! זה נהדר - אני אוהבת המון מתוק מבוקר ועד ערב!

8. הם חושבים שאין צורך בפעילות גופנית.

הרבה יעני-טבעונאים לא מצליחים לעסוק בפעילות גופנית מאחר שהם כל כך עייפים מהגבלת הקלוריות שלהם, ממחסור בפחמימות ומריבוי שומן בתזונה שלהם. אי אפשר להאשים אותם. אף אחד לא מסוגל להיות בכושר ולחיות חיים פעילים בהתבסס על דיאטה עתירת-שומן. כשאנחנו אוכלים הרבה פחמימות לכמה ימים, שותים מספיק מים וישנים מספיק, אנחנו באופן ספונטני נעבור לחיות  חיים מלאי תשוקה, ולחיות בתשוקה אומר לנוע הרבה, בין אם זה לרקוד, להתעמל, לעסוק בעבודה פיזית, לעשות אהבה, או לעמוד בקצב של הילדים שלנו.

9. הן חושבות שהן צריכות לקחת סמים בשביל להגיע להארה.

השימוש "הבריא" והכרוני בסמים שאני רואה בתנועה הטבעונאית הוא מזעזע. בנגים, פטריות הזיה, איוואסקה, קקטוס פיוטה, קקטוס סן פדרו, LSD, קקאו וכד'. אתם יכולים להגיד ש"זה טבעי" אבל בסופו של יום הדברים האלה הם עדיין סמים מה שאומר שיש להם השפעה שלילית על הבריאות שלנו. אני בעצמי השתמשתי בעבר בהמון סמים כך שאני יכולה לדבר על שני הצדדים: מסטולה לעומת צלולה. צלולה מנצחת בגדול. תחושת ה"היי" הטבעית שאת חווה מלשמור על דם נקי, על גוף חטוב ועל תודעה חדה שנובעת מלחיות אורך חיים טבעונאי עתיר בפירות דל שומן עם הרבה שינה, מים, שמש והנאה, הופך את הסמים לבחירה מעפנה. ראיתי לא מעט חברות טבעונאיות שנדבקו בתכונות אופי שליליות בעקבות שימוש בסמים "הטבעיים והבריאים" האלו. זה מעניין לציין שהמקדמים של תזונות דלות בפירות הם גם המקדמים הגדולים ביותר של "סמים נאים" והסיבה לכך היא שאנשים נעשים כל כך עייפים ומדוכאים מתזונה דלת-פחמימות כך שהם צריכים ממריצים וסמים בשביל לברוח מהמציאות העייפה שתזונה כזאת מייצרת.

10. הם חושבים שהם צריכים להרוג ולכלוא בעלי חיים אחרים בשביל לשמור על בריאותם.

זה לא מפתיע שרוב האנשים שמקדמים תזונה דלה בפירות בסופו של דבר חוזרים לאכול מוצרים שמקורם בבעלי חיים. למה? התזונה שלהם הייתה דלת קלוריות כל כך מה שהוביל לחוסר שגשוג והם הסיקו שהעניין היה מחסור בחלבון או בB12 או משהו כזה. אני אוהב לשאול אנשים "כמה גר' חלבון צרכת בתור טבעונאי?" הם אף פעם לא יודעים. אז אני שואל אותם "כמה גר' חלבון אתה צורך כיום?" הם אף פעם לא יודעים. הם לא טרחו לשאול אתלטים טבעונאים מה הם עושים שעובד כל כך טוב. הם לא טרחו ללמוד מדעים בסיסים בנושא גוף האדם ותזונה. זה נראה להם כאילו טבעונאות לא עובדת בשבילם אז הם יוצאים ברבים כנגד תזונה טבעונאית/טבעונית/ תזונה צמחית וכד'.

בנוגע לB12, מעולם לא ראיתי מישהו שמעלה את ריכוז הB12 ומוריד את רמת ההומוציסטאין וה-MMA בשתן כתוצאה מצריכת מוצרים שמקורם בבעלי חיים - מבושלים או נאים. פגשתי הרבה אנשים שחטפו הרעלת מזון והגיעו לבתי חולים כתוצאה מכך. אנחנו רואים של39% מאזרחי ארצות הבית יש רמות נמוכות של B12:
http://www.ars.usda.gov/is/pr/2000/000802.htm

המדע מראה לנו שבעיות ספיגה, רמות גבוהות של מתח נפשי, בעיות עיכול ותזונה עתירת שומן, הן כולם סיבות אפשריות למחסור בB12. מרבית האנשים בכלל לא ידעו מה רמת הB12/ ההומוציסטאין / ה-MMA בשתן לפני שהם נעשו טבעונאים ואז הם נבדקים אחרי שיש להם עניינים כלשהם והם נחפזים לקפוץ למסקנות ומחליטים שרירותית שהבעיה הייתה "הטבעונות". התאמנתי עם רוכבי האופניים המהירים בעולם, ביניהם לאנס ארמסטרונג וקאדל אוונס וכולם מזריקים זריקות של B12 על בסיס קבוע. יש הרבה סלבס הוליוודים שעושים את זה וגם אני עושה את זה. יש אנשים שבוחרים לנהל אורח חיים טבעי יותר, פחות סטרילי; הם מטיילים יותר, נעים יותר, ישנים בחוץ, רוחצים במים חיים, מלקטים צמחי בר אכילים, והם מאמינים שזה די והותר. הנה למשל סיפור אישי של מישהו שהעלה את רמות הB12 שלו מבלי זריקות או תוספים.
לעיתים אנשים חשים עייפות ומקשרים את זה באופן מידי לרמת הB12 או הברזל שלהם וכשאני שואל אותם על השינה שלהם מתברר שהם הולכים לישון בשעות מאוחרות ובכמות לא מספקת - מה שדרך אגב משפיע גם על העיכול והספיגה לרעה.
בדיקות הדם שלי תמיד תקינות ומראות תוצאות בריאות מאחר שאני עושה את הדברים הנכונים בשביל הבריאות שלי ונמנע מליפול לבורות שלמרבה הצער נפוצות מדי כיום בתנועה הטבעונאית.


תודה על הקריאה!
וזכרו - חברים אמיתיים אומרים לכם את זה כפי שזה תכלס - את מה שאתם צריכים לשמוע. אנשי עסקים אומרים לכם את מה שאתם רוצים לשמוע.





הארלי ג'ונסטון (Durianrider) הוא טבעונאי ודובר ידוע בעד טבעונות, אתלט, רוכב אופניים, ידוע באהבתו לפירות (לבננות באופן מיוחד) ומייסד האתר 30 בננות ליום.





5 עצות מועילות על איך להישאר נאים