מאמרים‏ > ‏

האם אנחנו יכולים לאכול נא באקלים קר?

הקדמה למאמר מאת המתרגם

כששיניתי את אורח חיי לכיוון הטבעונאי... לא הייתי הר-אדם, ולא הייתה לי מחלה ממארת, כך שאין לי סיפור סנסאציוני שכזה לספר על ה"לפני" וה"אחרי". מה שכן, מאז שאני זוכר סבלתי מקור - במיוחד בכפות הרגליים והידיים.. לא משנה כמה כפפות וכמה גרביים - סבלתי.
תוך שבועות ספורים על טבעונאות התחושה הזו פשוט נעלמה.. ומספר חודשים אחר כך מצאתי את עצמי מפגין בחורף בעיר הכי קרה בארה"ב (מינאפוליס, לא כולל אלאסקה) לעידוד המודעות בנוגע ל-‏KFC‏ ו-‏לכיבוש עירק‏, בנעלי פלאדיום דקיקות וספוגות ונהנה מכל רגע.. הרגשתי את הקור בחוץ ופשוט לא סבלתי ממנו יותר, נהנתי ממנו, כמו גלידה נאה מפירות. מאז אני לובש גרביים אולי יומיים בשנה.. ולא משנה כמה רחוק אני מקו המשווה - אני בד"כ יחף. כמו כן אני מאד נהנה לרחוץ במים קרים, וכמובן לישון בחוץ כל השנה - איכות חיים עלייה אני מודה כל יום.


להלן מאמר מאת ‏ויקטוריה בוטנקו‏ שתרגמתי ברשות (ודי חפיף - מוזמנים לקרוא את המקור באנגלית כאן) - ששופך מעט אור על אורח חיים נא וקור. -אופק.

האם אנחנו יכולים לאכול נא באקלים קר?
 
מאת ויקטוריה בוטנקו בתרגום מאת אופק

זוהי אחת השאלות הנפוצות ביותר [במיוחד באזורים קרים] אותה שומעים סביב אורח חיים טבעונאי.
אנשים בד"כ מאמינים שללא קערה חמה ביום חורפי וסגרירי הם לא יהיו מסוגלים לשמור על גופם בחמימות נוחה. אני מכירה אנשים רבים שוויתרו על אורח חיים טבעונאי מתוך פחד שיהיה להם קר מדי במשך החורף.

בואו נסתכל על המצב מקרוב. האם 100 גרם של אורז יכולים פיזיקלית לשמור על חום של גוף במשקל 70 קילו? בשביל להתחמם מזה, מישהו יצטרך לשבת באמבטיה מלאה באורז חמים במשך 20 דקות.

אם כן מדוע אנו מרגישים חמימים יותר לאחר ארוחה מבושלת?

ארוחה חמה, כוס קפה, או כוסית קפואה של וודקה יחממו את גופינו באותו האופן. בכל פעם שחומרים קלוקלים מגיעים לדם דרך קירות המעיים, הם גורמים לגירוי האדרנלים, בלוטות האנדוקרין הנמצאות מעל לכליות. האדרנלים מיד מתחילים לייצר אפינפרין, נורפינפרין, ומגוון של הורומונים סטרואידים. הורמונים אלו ממריצים את מערכת העצבים הסימפתטית, לכן אנו מרגישים עירנות בהתחלה. כמו כן הם מכריחים את הלב לפעום מהר יותר ולשאוב כמויות גדולות יותר של דם דרך הגוף שלנו, מה שגורם לנו להרגיש חמימות. הרגשה זו לא מחזיקה זמן רב ואנו משלמים עליה מחיר כבד. לאחר 10-15 דקות הגוף שלנו נעשה מותש מביצוע העבודה היתרה, ללב דרושה מנוחה, מערכת העצבים נעשית משותקת, ואנו מרגישים עייפים, רדומים, ואף יותר קרים ממקודם. למרות זאת, אנו זוכרים רק את הרגשת החמימות מיד לאחר ארוחה חמה וחוזרים על מנהג תמצריצי זה שוב ושוב. מנהג מזיק זה שוחק את הגוף וכשסוף החורף מגיע, אנשים רבים מרגישים תשישות וכליון.

חורף אחר חורף של אכילה בכמויות של אוכל מבושל לא עוזרת לגוף האדם לעמוד טוב יותר במזג אוויר קר. להפך, אדרנלים מוחלשים בסופו של דבר לא יתפקדו כמו שצריך אפילו במזג אוויר חם. לדוגמא, רוב האנשים המבוגרים יותר מרגישים קר אפילו באמצע הקיץ. גרבי צמר וסוודרים הופכים להכרח עבורם.

סיבה נוספת לקושי שיש לרבים מאיתנו לסבול טמפרטורות קרות היא מפני שאוכל מבושל משבש קשות את מחזור הדם ברמה הנימית. לפי דר' אלכסנדר זלמנוף, מחבר ֲ“Sacred Wisdom of Human Bodyֲ” (פריז, 1961) 80% מכל הדם בכל גוף אנוש נמצא בנימים ורק 20% בוורדים ובעורקים. נימים זעירים נסתמים בקלות על ידי חלקיקים גדולים לא-טבעית ממזון מבושל, והדם מפסיק לזרום באופן מספק.

אם אתם רוצים להרגיש חמימים באמת בעונה הקרה, טבעונאות היא בחירה בלתי נמנעת עבורכם. במשך החורף "הטבעונאי" הראשון יתכן ותרגישו קצת קר בגלל אדרנלים חלשים, אז שימו סוודר נוסף, תעשו אמבטיה חמה, או מספר שכיבות שמיכה. אם תתמידו ותשארו טבעונאים, האדרנלים שלכם ינוחו וישוקמו, מחזור הדם בנימים ישתפר, מערכת העצבים והלב שלכם באופן טבעי יתחזקו ללא שום חומר ממריץ מלאכותי.

תוך שנה תהיו מסוגלים לחוות קור יותר טוב מאי פעם. המשפחה שלי עוברת כעת את החורף "הטבעונאי" האחד-עשרה. כלל אין אנו מרגישים אי-נוחות מקור. בשביל הכיף, אנו קופצים לנהרות קפואים בהרים במשך כל השנה. למעשה, כך אנו חוגגים את חג המולד וערב ראש השנה (הגרגוריאני). אנו תמיד ישנים בחוץ גם כשיורד גשם או שלג. סרגיי, בני, לפעמים מחליק על השלג רק במכנסיים קצרים בלבד. ביתי, ואליה בקושי לובשת גרביים. איגור, בעלי, אוהב מאד לקחת אמבטיות שלג. אנו מאמינים באמונה שלמה שההתמדה שלנו בטבעונאות עזרה לנו להרגיש נוח בכל מזג אוויר ולא להרגיש קר.

קישורים חיצוניים