מאמרים‏ > ‏

טעם החיים – הטרי, הטעים, והבריא...

טעם החיים - הטרי, הטעים, והבריא...

מגלשות ירקות

מגלשות ירַקות (חטיף מתוק או מלוח)

כל כך הרבה פעמים פגשתי אנשים שהיו משוכנעים שהם לא אוהבים ירק או פרי מסוים רק בגלל שבמקרה טעמו אחד לא טוב. בטבע הכל שונה ומשתנה, ולכן חשוב לטעום לפני שקונים. כדאי ללוות את ההורים לשוק בשביל לוודא שאכן הכרפס (סלרי) שהם קונים טעים! כרפס זה לא מרור - כרפס טוב כמעט ולא יהיה מר, הוא יהיה עסיסי ופריך ואם נחתוך אותו - הוא יהיה מלא וירוק-שקוף מבפנים, ללא חור וללא לבן. בתמונה אפשר לראות את ההבדל.
אפשר גם להשתמש בגבעולים אחרים חוץ מכרפס, כמו של סלק עלים אדום (מנגולד).

על המגלשה אפשר לשים כל מיני דברים, מתוקים או מלוחים. אפשר פשוט חמאת שקדים וצימוקים, אפשר תמר רך אותו נמרח לאורך המגלשה עם האצבע ונפזר מעל שומשום טחון, אפשר טחינה מתובלת או אפילו "גבינא" מאגוזים מושרים (אגוזי ברזיל), מיץ לימון, מעט בצל, מלח ושמיר בממחה. בתמונה השתמשתי בשמנת מתוקה העשויה מאגוזי מקדמיה או קשיו, כמה תמרים, מעט מים וטיפת וניל וטחנתי למרקם עדין בממחה. אפשר לקשט בצימוקים או פטל או דובדבנים. בתאבון!

כתב וצילם: אופק און-בר
הופיע בגליון ינואר 2009 בכתב העת האיכותי לילדים "עיניים". (הגירסא בעיתון עברה עריכה, כאן מובאת הגירסא המקורית).

שלום! אני אופק, ואני טַפָּח. מה זה טפח? טפח זה מישהו שעוסק בטיפוח האוכל. איפה? בטבע, בגינה, ובמיטפּח כמובן. המילה טַבָּח לעומת זאת, קשורה למילה "לטבוח”, ואני בוחר להכין ולהשאיר את האוכל שלי – בחיים! ומה זה “אוכל חי” בעברית? אוכל חי זה אוכל נא; לא מבושל.

מה קורה לזרעים אחרי הגשם? מה קורה לעדשים אחרי שמשרים אותם במים? הם נובטים וצומחים. אבל אם נבשל אותם, אפילו רק טיפה, הם לא ינבטו. גם אנו, בני האדם, אם נקבל חום גבוה מדי – לא נשאר בחיים.

מה עושה אותי למאושר? לחיות את החיים במלואם, לתת לאנשים מכל הלב, וגם לקבל, ולעשות דברים שעוד לא עשיתי... אני אוהב את החיים, ורוצה להרגיש מחובר למה שמאחד אותי עם הטבע לעומת מה שמפריד. לכן, כמו כל חיה אחרת בטבע, אני בוחר לדלג על הבישול וליהנות מכל מיני מזונות חיים. אני מיד אפרט מה זה אומר, אבל לפני כן אני רוצה להתעכב רגע על המילה "ליהנות". המילה הזו חשובה לי מאד, כי לא משנה כמה יגידו לי ויציקו לי שכדאי מאד שאוכל הרבה פירות וירקות חיים – אם אני לא אמצא את הדרך גם ליהנות מהאוכל, אין סיכוי שאתמיד בזה לאורך זמן. מאז שפיניתי את התפריט שלי ממזונות מבושלים, לא רק שהזמנתי לחיי מגוון גדול של מטעמים חיים שלא אכלתי מעולם, גם חושי הטעם שלי השתנו ומצאתי את עצמי נהנה מהאוכל החי כמו שלא נהניתי ממנו מעולם. בנוסף - הפסקתי לסבול מקור (אני הולך יחף כל השנה), והרגשתי בריא וחיוני כל כך – שאני כלל לא מסתכל לאחור.

החלק המרכזי בתזונא שלי הוא פירות ועלים - מתוק וירוק. כמו רוב הילדים, אני מאד אוהב מתוק. במקום לאכול ממתקים שהם "בטעם" פירות עם ציורים של פירות על העטיפה, אני מעדיף את הדבר האמיתי – פירות בשלים וצבעוניים באריזה המקורית שלהם (ככה גם אין אשפה). מהמתוק אני מקבל את רוב האנרגיה שלי, מתותי עץ ומשמשים באביב, לתאנים וסברסים בשיא הקיץ, לחרובים, רימונים, אפרסמונים, ותמרים בסתו, להדרים ובננות בחורף.

החלק השני הוא עלים ירוקים; לבד, בסלט, או ברסק. יש המון עשבים שוטים טעימים כל השנה – כמו כף האווז ורגילת הגינה בקיץ, או החלמית והגדילן בחורף – ואני גם מגדל בגינה מיגוון גדול של עלים כרוביים, סלקיים ועוד. העלים עשירים מאד במרכיבים תזונתיים; בחלבון, בסידן, בברזל, ועוד מינרלים וויטמינים שונים.

זה העיקר – בנוסף אני גם אוכל ירקות שהם אינם עלים, כמו כרובית וגזר וסלק, נבטים מגרעיני חמניה וכוסמת, זרעים כמו פשתן ושומשום, אגוזים כמו מקדמיה ופקאן, אצות ים, מזונות מותססים וכבושים כמו זיתים או כרוב כבוש, צמחי תבלין ומלח ים טבעי.

הכי קל זה לאכול את הדברים כמו שהם, וגם סלט או רסק מאד קל להכין. אבל, מדי פעם גם מתחשק לי להיות יצירתי ולהכין מטעמים... הטפח שבי מתעורר, ואו אז החגיגה מתחילה: אני מכין גלידות, פיצות, מוקפצים, חומוס, גבינות, קרקרים, עוגיות ועוגות, תמליאים (פאי בעברית), שוקולדים, מרציפנים – ותאמינו לי – הכל על טהרת האוכל החי. אז אני נזכר באוכל הפשוט שאני מלקט בעונה כמו שהוא ישר מהעץ או הגינה – הכי פשוט זה הכי טעים. הנה מתכון בשבילכם לשלגונים נאים (שלגונאים) מצופים שוקולד:

קחו שלוש בננות - חשוב שתהינה בשלות; מבחוץ צהובות עם נמשים ומבפנים לבנות וקשות – קלפו אותן וחתכו לרוחב באמצע. קחו ששה מקלות של שלגונים או סינים ונעצו כל אחד לחצאי הבננות. שימו על מגש או בתוך כלי והקפיאו במקפיא עד שהן מתקשות לגמרי. זהו, יש לנו שלגונאים טעימים! זה כל כך פשוט, אבל אפשר גם להתחכם ולהוסיף ציפוי שוקולד ואגוזים. הרכיבים הם (את הרכיבים שאין ברשותכם ניתן להשיג ברוב "חנויות הטבע"):

  • כוס תמרים מגולענים
  • חצי כוס אבקת קקאו (ו\או חרובים)
  • כף של שמן קוקוס מכבישה קרה
  • חצי כפית אבקת קינמון
  • קצת וניל (שנף בעברית) טבעי באבקה או תמצית
  • מעט מים לפי הצורך
  • שברי אגוזים
עכשיו נטחן ונערבב הכל למרקם עדין ואחיד. מכונה אחת שעושה זאת טוב ומאד שימושית במיטפח היא הבלנדר, או ממחה בעברית. הוציאו את הבננות מהמקפיא, ומעל צלחת שתתפוס את הטפטופים, נשפוך את הקרם לאט על כל שלגון תוך כדי שנסובב את המקל כדי שכל השלגון יהיה מצופה. שמן הקוקוס נחשף לקור מהמקפיא וגורם לציפוי להתקשות מהר. לכן נפזר את שברי האגוזים מיד לאחר הציפוי.

זה הכל! אפשר לאכול מיד או להכניס חזרה למקפיא למועד מאוחר יותר. אפשר גם להשתמש בפירות אחרים, אפרסקים קפואים, חתיכות מנגו, תותים... תתפלאו – אפשר להכין סלט של עלים ירוקים מכל מיני סוגים ולהשתמש בקרם השוקולד כמו רוטב... מעדן!