מאמרים‏ > ‏

שיר הלל לרשק ירוק ~ ode to green smoothies


מאת: ויקטוריה בוטנקו
מאנגלית: אופק

כפי שהפתגם הרוסי אומר: חדש - זה משהו ישן, שנשכח מזמן.

בקיץ הזה גיליתי מחדש את הרשק הירוק. למה הכוונה ברשק ירוק? הנה אחד המתכונים האהובים עלי:
  • 4 אגסים בשלים, חבילת פטרוזיליה אחת, וכוס מים אחת. לרסק היטב בבלנדר. הרסק בצבע ירוק מאד, אבל יש לו טעם של פירות.
אני אוהבת כל כך רשק ירוק, שאפילו קניתי ממחה (בלנדר) נוסף ושמתי אותו במשרד, כדי שאוכל להכין לי רשק ירוק במשך היום. יותר ממחצית האוכל שצרכתי בחודשים האחרונים הוא רשק ירוק. יש לי כל-כך הרבה מרץ ובהירות עד שהורדתי מהתפריט שלי את המיצים הירוקים. (עד עכשיו ובמשך שנים נהגתי לסחוט מיצים בקביעות)

רשק ירוק הוא בעל יתרונות רבים לבריאות שלנו:
  1. רשק ירוק מזין מאד והיחס בין המרכיבים שבו הוא אופטימאלי לתזונה האנושית: כ-60% פרי בשל מרוסק ביחד עם כ-40% עלים ירוקים (עדיף תמיד ללא כימיקלים - אורגני)
  2. רשק ירוק הוא קל לעיכול. כל החומרים המזינים בפירות ובירקות נעשים הומוגניים כשהם מרוסקים היטב, או מופרדים לחלקיקים כל-כך קטנים, כך שקל לגוף לספוג אותם. הרשק הירוק מתחיל להיספג כבר בפה.
  3. רשק ירוק, בניגוד למיצים, הוא מזון מלא, משום שהוא עדיין מכיל את כל הסיבים התזונתיים.
  4. רשק ירוק הוא אחד המזונות הטעימים ביותר, לכל גיל. כאשר היחס בין הפירות לעלים הירוקים הוא 40:60, טעם הפירות הוא השולט, וטעם העלים הירוקים מאזן את מתיקות הפרי, ומוסיף עידון מיוחד. אני תמיד מכינה כמות גדולה של רשק ירוק ומכבדת חברים ולקוחות. חלק גדול מהם אוכלים תפריט מערבי שגור (תזונה מצער"ט), אך כולם גומעים את כוס הרשק הירוק הגדולה עם מחמאות. הם מופתעים שמשהו כל-כך ירוק יכול להיות טעים ומתוק כל-כך.
  5. שתיית שתיים-שלוש כוסות של רשק ירוק בכל יום, תבטיח צריכה מספקת של עלים ירוקים על מנת להזין את גופכם, והם ייספגו בו כראוי. אנשים רבים ואפילו טבעונאים (הניזונים ממזון טבעוני ונא) אינם אוכלים די עלים ירוקים. למולקולה של כלורופיל יש רק אטום אחד המבדיל בינה למולקולה של דם אנושי. לפי תורתה של דר' אן וויגמור, צריכת כלורופיל היא כמו מנה בריאה של עירוי-דם.
  6. קל להכין רשק ירוק, וגם הניקיון שלאחריו מהיר. אנשים רבים גילו לי שאינם צורכים מיצים ירוקים באופן קבוע מפני שלוקח יותר מדי זמן להכין את המיץ הירוק ולנקות את המסחטה, או לחלופין- לנסוע לבר-המיצים. הרשק הירוק פותר קשיים אלו.
  7. רשק ירוק הוא מזון מצוין לילדים מכל גיל, כולל תינוקות בני שישה חודשים או יותר, כאשר מתחילים להוסיף מזונות חדשים יחד עם או אחרי חלב-אם. חשוב כמובן להיות זהירים ולאט לאט להגדיל בהדרגה את כמות הרשק על מנת להימנע מאלרגיות.
  8. כאשר תצרכו את העלים הירוקים שלכם בצורה של רשק, אתם יכולים להקטין במידה ניכרת את כמות השמן והמלח בתפריט שלכם (הערת המתרגם: רוב האנשים צורכים עלים ירוקים רק בבישול או בסלט - עם שמן ומלח.)
  9. שתייה של רשק ירוק באופן קבוע יוצרת הרגל חיוני של אכילת עלים ירוקים. מספר אנשים סיפרו לי שאחרי שבועיים של שתיית רשק ירוק, הם התחילו ליהנות יותר ולרצות יותר עלים ירוקים. צריכה נמוכה מדי של עלים ירוקים היא בעיה שכיחה אצל אנשים רבים, במיוחד אצל ילדים.
  10. לשוחרי הבריאות הממהרים במיוחד, קל לבקש שיכינו לכם רשק ירוק בכל בר-מיצים, מסעדה, או חנות טבע. אנא הביאו עותק של מאמר זה לבר-המיצים המקומי שלכם. אני מעודדת את קוראי המאמר הזה להתחיל לשחק ולהתנסות עם רשקים ירוקים, ולגלות את ההנאות והיתרונות הרבים של תוספת נפלאה, טעימה ומזינה זו לתפריט היומי שלכם.
להלן עוד כמה רעיונות ל"יצירות הירוקות" שלכם: חלק מהעלים הירוקים האהובים עלי ברשק ירוק הם: פטרוזיליה, תרד, סלרי, כרוב-על (ועלים כרוביים אחרים), [תוספת המתרגם: עשבי בר אכילים כגון: כף-אווז, סרפד, ריג'לה, חוביזה, גדילן ועוד] וחסת עלים. פירות לרשק ירוק האהובים עלי הם אגסים, אפרסקים, נקטרינות, בננות, מנגו, ותפוחים. לתותים ופטל יש טעם נפלא ברשק ירוק עם בננות בשלות.
  • מנגו - פטרוזיליה: 2 מנגו גדולים, 1 חבילה פטרוזיליה, מים.
  • אפרסק - תרד: 6 אפרסקים, 2 חופנים של עלי תרד, מים.
  • מנגו - עשבים שוטים: 2 מנגו, חופן של עלים שוטים אכילים, מים.
  • תות - בננה - חסה: 1 כוס תותים, 2 בננות, 1/2 ראש חסת-עלים, מים.
  • תפוח - כרוב-על - לימון: 4 תפוחים, מיץ מחצי לימון, 4-5 עלים של כרוב-על, מים.
  • קיווי - בננה - סלרי: 4 קיווי מאד בשלים, 1 בננה בשלה, 3 גבעולי סלרי, מים.
  • אגס - כרוב-על - נענע: 4 אגסים בשלים, 4-5 עלי כרוב-על, 3-10 עלי נענע, מים.
  • בננה ננסית - תרד: 10 בננות גמדיות, 2 חופנים של עלי תרד, מים.
  • אגס - פטל - כרוב-על: 3 אגסים, 1 חופן פטל, 4-5 עלי כרוב-על, מים.
ויקטוריה בוטנקו מלמדת שיעורים בתזונה טבעונאית (מזון טבעוני ונא) באוניברסיטת דרום-אורגון. כתוצאה משיעוריה, קהילות טבעונאיות התהוו ברחבי העולם. ויקטוריה ומשפחתה חיים מ-100% מזון חי מזה 10 שנים. כל ארבעתם ריפאו את מחלותיהם חשוכות המרפא. המעבר של משפחתה של ויקטוריה לטבעונאות מתואר בספרה "raw family" (משפחה טבעונאית). ספרים נוספים של ויקטוריה הם: "12 צעדים לטבעונאות", ו"ירוק לחיים" (שתורגם לעברית).  הספר Green for Life  מתאר בפירוט את הסיבות לצריכת עלים ירוקים, עם הדגשה על הרשק הירוק.  בקרו באתר המשפחה