מאמרים‏ > ‏

היכן מתחבאת פריחת התאנה?

מאת אופק און-בר
הופיע בגליון אוקטובר 2011 של כתב העת האיכותי לילדים "עיניים". (הגירסא בעיתון עברה עריכה, כאן מובאת הגירסא המקורית).

פריחת ההדרים מזכירה לנו לנשום עמוק, וכשהשקדיה פורחת אנחנו יודעים מיד איזה חג לחגוג, פריחת האפרסק מסמלת אהבה, ופריחת הדובדבן הורדרדה מסמלת ביפן שהכל בר חלוף בחיים. אבל האם אתם יודעים דבר על פריחת התאנה? כשאני עובר ליד תאנה אני מתמוגג מהניחוח ונזכר בנחלים וטיולים – אבל האם ראיתם פעם פרח על העץ? באמת? באיזה צבע? 
orange blossom
הדר
almond blossom
שקדיה
peach blossom
אפרסק
cherry blossom
דובדבן
בזמן שכל העצים מלבלבים וחושפים את פריחתם, התאנה מוציאה עלים חדשים ובחיקם בליטות קטנות, קשות וירוקות שהולכות וגדלות וחלקן מבשילות לפרי המתוק המוכר. תאנה בסינית זה וווּ-הוּאַ-גוּוֹ, והמשמעות של השם היא "פרי ללא פרח". בבנגלית קוראים לתאנה "דוּמוּר" ואם תשחקו שם מחבואים ותסתתרו ממש טוב יגידו לכם ש"הפכתם לפרח של דומור". אז איפה מתחבאים הפרחים של התאנה?
fig blossom
פריחת תאנה?

לבליטות הקטנות, הירוקות והקשות יש שם מיוחד – פגות. כל פגה היא תפרחת ובתוכה מסתתרים פרחים קטנים ורבים אותם תוכלו לראות רק אם תחתכו פגה פורחת לשניים. כמו ברוב הצמחים, האבקה והפרייה הכרחיות על מנת שהפירות והזרעים שבתוכם יבשילו. תפרחת התאנה מיוחדת במינה ולכן גם ההאבקה היא תהליך מורכב ומיוחד, שעוזר לנו להבין את החשיבות של שיתוף פעולה בין החיים בטבע.

fig wasp
קבלו את צרעת התאנה. צרעת התאנה ועץ התאנה התפתחו ביחד מבראשית והאחת לא יכולה להמשיך להתקיים ללא השנייה.

בקצה של כל פגה יש פה. לאחר כמה שבועות הוא נפתח כשהפגה בשלב נקבי, כדי להזמין צרעה נקבה להכנס פנימה. הצרעה נותנת "שירות העברה" של אבקנים מפגה זכרית ומקבלת מקום בטוח ומזין להטיל את ביציה. הזחלים הופכים לצרעות זכריות ונקביות. הזכרים הם ללא כנפיים ולעולם אינם יוצאים מהפגה. הם מפרים את הנקבות ומסייעים להן לצאת מהפגה כשהפגה בשלב זכרי. הנקבות יוצאות עם אבקנים בכיסים בגופם לפגות בשלב נקבי וכן הלאה.
fig wasps making love
כל פרח קטן שהופרה הופך לפרי עם זרע בתוכו. באופן דומה אך גלוי בתות-העץ, פרי בשל של תאנה, הוא למעשה פירות וזרעים רבים מחוברים ליחידה אחת טעימה ועסיסית.

אנו בני האדם נהנים מתאנים מאז ומתמיד וזהו אחד הפירות המזינים ביותר. בגילגל ליד יריחו מצאו שרידים של תאנים מלפני 11 אלף שנה ויתכן שזהו הצמח הראשון שנשתל בכוונה לגידול חקלאי. עד כדי כך אנחנו אוהבים את הפרי הזה.


אז אל תתנו לסיפור שיתוף הפעולה עם הצרעות למנוע מכם ליהנות מתאנים עכשיו. להיפך – גם אנחנו בשיתוף פעולה מלא עם התאנה: אנו מקבלים תזונה והנאה ומספקים שרות הפצה לזרעים. 

ripe figsכשהפרי בשל באמת, אין זכר לצרעות, הוא מתוק, רך, ואפילו עם סימני מתיחה או מקומט, ונופל ליד ללא מאמץ וללא חֵלב כלל. כן, זוהי עונת התאנים ולצוד תאנים זה כיף גדול! תחילת החופש הגדול זה הזמן לתור באופניים אחר העצים בשכונה ותוך שבועיים שלושה כבר יש תאנים בשלות עד אחרי החגים. העץ מאד גמיש ולכן קל לטפס עליו ולכופף כל ענף כדי להגיע לממתקים שבקצה. 

אז התאנה כן פורחת, אבל לא רואים לה את הפרחים, ולכן התאנה מסמלת צניעות, התבוננות פנימה ומודעות עצמית. בסיפור גן-עדן אדם וחווה מסתירים את איברי המין שלהם עם עלי תאנה. לפי סיפור אחר, סִידְּהָארְתַה גַאוּטַמַה החליט לשבת בעיניים עצומות תחת עץ תאנה מסוג בודהי ולא לקום עד שיגלה את האמת לגבי החיים. לאחר 49 יום של מדיטציה רצופה הגיע להארה ומאז מכנים אותו "בודהה”. 

buddha under a fig tree

ממרח תאנים - ריבה וחמאה במתכון אחד 
לאכול תאנה בעונה פשוט כפי שהיא זה המתכון המנצח – אבל לשאר חודשי השנה קבלו מתכון פשוט שאפשר להכין בכל עת, ללא בישול, ללא סוכר, הנה מה טוב ומה טעים.

דבלים הן תאנים מיובשות. משרים אותם במים במשך לילה – ובבוקר טוחנים אותם במעבד המזון או הממחה (בלנדר) או השיניים. אם טטחנו את הדבלים ממש טוב (במיוחד בממחה) כך שגם הזרעים יטחנו, לריבה מבשר הפרי יתווסף טעם חמאה אגוזי. 

מומלץ כקרם על גלידה מבננות קפואות ללא הקליפה טחונות במעבד מזון וגם על "בצק עלים" משני עלי חסה מגולגלים ביחד עם בננה שלמה אחת ופתיתי קוקוס.

fig honey